I stedet for å regulere alle overordnede styringsforhold i vedtekter/selskapsavtalen kan det utarbeides ulike styringsdokumenter i tillegg til vedtektene/selskapsavtalen. Dette vil da være avtaler om ulike forhold rundt eier- og selskapsstyring. Aksjonæravtale: Tradisjonelle aksjonæravtaler regulerer selskapets utbyttepolitikk, fordeling av styreplasser, mulighet til omsetning av aksjer og hvordan konflikter mellom a
Endringene i energiloven om funksjonelt og selskapsmessig skille mellom nettselskaper og annen aktivitet for alle nettselskaper er nå vedtatt. Selskapene som ikke er organisert etter loven, får til 1. januar 2021 med å tilpasse seg. Regjeringen behandlet i statsråd 27. mai endringen av energiloven om skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet mv., se lov 27. mai 2016 nr. 18. Loven innebærer endringer på fire
Utvalget foreslår en generell hjemme for interkommunale samarbeid samt videreføring av vertskommuneløsningene. De foreslår også å avvikle dagens hjemmel for interkommunale styrer i kommunelov § 27 og erstatte dette med organisasjonsformen ”kommunale oppgavefellesskap” og en hjemmel for regionråd. Hvorvidt samarbeidet er et selvstendig rettssubjekt samt ansvarsforholdene mellom deltakerne, må nå avklares ved opprettel
I Kommuneproposisjonen 2017 knyttes forslaget om endring av IKS-lovens ansvarsregler opp mot det pågående arbeidet med ESA-saken om skattefritak og garantier for det offentlige EFTAS overvåkningsorgan (ESA) har vurdert at det generelle skattefritaket for stat, helseforetak og (fylkes-)kommuner er i strid med EØS-avtalens regler om offentlig støtte når disse offentlige organene driver økonomisk aktivitet. Blant annet
Lovutvalget foreslår å videreføre organisasjonsformen kommunale foretak (KF), som er et organisasjonsledd i kommunen, direkte underlagt kommunestyret og med eget styre og daglig leder. KF’ene skal derfor styres som de øvrige delene av kommunens virksomhet med mindre det er gjort særlig unntak for dette i regelverket for kommunale foretak. Kommunale foretak er i dag hjemlet i kommuneloven kapittel 11, og foreslås tatt
Representantskapet er eierorganet i interkommunale selskaper (IKS), på lik linje med generalforsamlingen i aksjeselskap (AS). Det er det samlede representantskapet som utøver eierskapet i selskapet på vegne av alle eierne og hovedregelen er at beslutninger i representantskapet tas med alminnelig flertall. Representantskapet kalles også selskapets operativt eierorgan og deres viktigste oppgave er å fastsette de økonom
I Kommuneproposisjonen 2016 er forslaget til endring av IKS-lovens ansvarsregler for å imøtekomme EØS-avtalens støtteregler omtalt. Departementet vil likevel ikke fremme forslaget slik det fremkommer i høringsnotatet, men ønsker nå å gå mer grundig til verks, se Prop. 121 S (2014-2015) del 2. pkt. 5.5.5: «Departementet vurderer nå innspillene fra høringsrunden og har sett behovet for å utrede de ulike løsningsforsla
15. april sendte Olje- og energidepartementet (OED) på høring et forslag om krav til selskapsmessig og funksjonelt skille mellom strømnettvirksomhet og annen virksomhet for alle nettselskap. Departementet foreslår i notatet at energiloven endres slik at det stilles krav til selskapsmessig og funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet for alle energiforetak med inntektsramme fastsatt av Norges vassdr
Det har i mange år vært uklart hvorvidt IKS-lovens ansvarsregler er i strid med statsstøtteforbudet i EØS-avtalen artikkel 61 nr. 1. Dette gjennom deltakernes ubegrensede ansvar kombinert med at selskapene ikke kan gå konkurs. IKS som driver i konkurransemarkeder får da en fordel i markedet gjennom bedre vilkår på lån og kreditt. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har hatt på høring et forslag til endring