logo

Aktuelt

Sak om mistanke om offentlig støtte til norske renovasjonsselskaper er avsluttet

ESA har nå avsluttet sin sak om finansieringen av kommunale renovasjonsselskaper etter at Norge har sagt seg enig i ESAs forslag og blant annet lagt frem endringer i avfallsforskriften og skatteloven, og bekreftet at disse endringene ville være på plass innen 1. januar 2014, se pressemelding her.

Tiltrådt som partner i Advokatfirmaet NORDIA

Fra 1. mars d.å trådte jeg inn som partner i Advokatfirmaet NORDIA DA. Jeg fortsetter min praksis som tidligere, dvs. tjenester til kommuner som eiere av selskaper og selskaper eiet av kommuner. Inntreden i NORDIA betyr imidlertid at jeg har fått kapasitet til å ta meg av flere større juridiske oppgaver, men vil fortsatt være behjelpelig som rådgiver, seminarholder, prosjektdeltakelse/ledelse og foredragsholder osv. innen ulike temaer om eier- og selskapsstyring.

Advokatfirma NORDIA Da er den norske delen av advokatsamarbeidet NORDIA som foruten Oslo-kontoret har kontorer i Stockholm, København, Gøteborg og Odense. De samarbeidende advokatfirmaene har alle NORDIA i firmanavnet og alle kontorene arbeider hovedsakelig med forretningsjus. På Oslokontoret er vi 16 advokater og én fullmektig og holder til i Olav Vs gate 6 (inngang Rådhuspassasjen) i Oslo sentrum.

Mobilnummeret er det samme: 975 100 99 men e-posten min er nå: vrk@nordialaw.com. Jeg vil fortsette å oppdatere nettsiden min: www.advokatvrk.no, men se også NORDIAs egen nettside: www.nordialaw.no.

NKRF tilbyr styreseminar for sine bedriftsmedlemmer

Seminarene skreddersys det enkelte interkommunale revisjonsdistrikt og gjennomføres av Åge Sandsengen, revisjonssjef/registrert revisor, Kommunerevisjon IKS og advokat Vibeke Resch-Knudsen. Invitasjonen finnes her.

Kommuneforlaget 2012: «Styring av kommunalt eide selskaper»

Hva er selskapsstyrets rolle? Hvordan utøves styrevervet? Hvilket ansvar har et styremedlem, og hvilket ansvar har daglig ledelse? Når må varsellampene lyse, og hvordan kan vi sikre at kompetanse er styrende for valg av styremedlemmer i kommunalt eide selskaper? Boken kan bestilles her.

Unngå korrupsjon med gode rutiner

Lokale offentlige bedrifter er tannhjul i det kommunale maskineriet. Likevel er det ekstremt viktig med eiermeldinger og gode rutiner for risikostyring. Dette var blant budskapene på KS´ etikkonferanse i Oslo 7. mars. Blant foredragsholderne var Dag-Henrik Sandbakken, statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet og Svein Mollekleiv, direktør for samfunnskontakt i Det Norske Veritas. Les mer av Niklas Kalvø Tessem sin oppsummeringen fra konferansen på KS Bedrifts nettsider her.

Kommuneforlaget 2011: «Kommunalt eierskap – roller, styring og strategi»

Den første av to bøker om selskapsdannelse i kommunal sektor har nå kommet ut på Kommuneforlaget. Denne boken har kommuners rolle som eier og forvalter av verdier og tjenester gjennom selskaper som hovedfokus. Boken kan bestilles her.

Den andre boken, som kommer ut på nyåret 2012, vil fokusere på de kommunalt eide selskapene som selvstendige selskaper med kommunale eiere og da primært på styrerollen; hvordan utøve godt styrearbeid og hvordan forholde seg til demokratiske organ som eiere.

Bøkene er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer som foredrags- og seminarholder for kommuner og kommunalt eide selskaper, men også gjennom prosessuell bistand til kommuner i forbindelse med utarbeidelse av eiermeldinger.

Veileder om inhabilitet

KRD gav i august ut en veileder i forbindelse med at forvaltningsloven § 6, 1. ledd, bokstav e) endres med virkning fra 1. november i år. Veilederen kan leses her.

Kommunalt eide selskaper – livets rett også etter valget i 2011

Det hevdes at politikere etablerer selskaper for å sikre seg styreverv. Det er etter min mening å så tvil om våre folkevalgtes redelighet.

I forarbeidene til forvaltningsloven fra 1967 var argumentasjonen for å unnta styremedlemmer i offentlig eide selskap fra inhabilitet i de folkevalgte organ, nettopp et ønske og behov for identifikasjon mellom selskaper og de folkevalgte organ som eiere. Gjennom blant annet ikrafttredelsen av EØS-avtalen i 1994, og med denne innføring av regler om ulovlig offentlig støtte, konkurransevridende adferd og anbud på offentlig anskaffelser, er det nå derimot viktig å skille mellom selskaper og det offentlige som eiere slik at mistanker om kryssubsidiering og konkurransevridende adferd minimeres. Av denne grunn vil også det opprinnelige unntaket i forvaltningsloven oppheve med virkning fra etter valget i 2011.

Det henføres ofte at det er et demokratisk problem at kommuner etablerer selskaper. Ja, kanskje dette er tilfelle, men det er i denne sammenheng viktig å se på hva de demokratiske mekanismene blir erstattet med. Gjennom innføring av selskapslovgivingens rammer blir det angitt klare definisjoner på roller, oppgaver og ansvar til aktørene i selskapet. Videre gir selskapsetablering korte beslutningsveier som medfører mulighet for å eliminere byråkratiske prosesser og effektivisere tjenesteproduksjonen.

Vil resultatet av lovendringen da bli at kommunene vil ta selskapene sine tilbake, som avtydet av ordfører i Skien, Rolf Erling Andersen, (Aftenposten 15. juni d.å)? Min oppfatning etter å ha bistått en rekke kommuner og kommunalt eide selskaper rundt om i Norge er at kommuner er blitt mer fokusert på aktiv brukav sine deltakere eller fullmektiger i selskapenes eierorgan

(generalforsamling og representantskap). Det er også blitt klare forventninger til selskapene om å invitere eierne inn i selskapets prosesser som eiere og ikke gjennom enkeltstyremedlemmer.

Jeg erfarer også at mange folkevalgte overveier å ikke stille til valg i 2011 fordi de ønsker å rendyrke rollen som styremedlem i de nevnte selskapene. Hvorfor? Jo, fordi utfordringene ved å være eiet av demokratiske organer forutsetter en god porsjon folkevalgtkompetanse i styrende organer, ikke minst etter lovendringen etter valget i 2011.