På oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har ALT Advokatfirma skrevet en rapport om statsstøtteregelverket og kommuners økonomisk virksomhet, uavhengig av om det leveres av kommunen selv eller gjennom et selskap eid av kommunen.
Foruten utøvelse av alminnelige forvaltningsoppgaver, driver norske kommuner og fylkeskommuner også økonomisk virksomhet ved å tilby varer og tjenester i ordinære konkurranseutsatte markeder. Når kommuner driver økonomisk virksomhet i et konkurranseutsatt marked, gjennom egen organisasjon eller et selskap, er det lett å mistenke at den aktuelle virksomheten får en økonomisk fordel som andre markedsaktører ikke mottar.
Et tiltak til fordel for den utøvende enhet vil i utgangspunktet være ulovlig hvis alle følgende vilkår i EØS-avtalen artikkel 61(1) er oppfylt:
- Tiltaket må innebære støtte i form av tildeling av en økonomisk fordel (støttebegrepet).
- Støtten må være gitt av statsmidler (offentlig støtte).
- Støtten må begunstige enkelte foretak eller produksjonen av enkelte varer eller tjenester (selektivitetskriteriet).
- Støtten må ytes til foretak som driver økonomisk virksomhet (foretaksbegrepet).
- Støtten må vri eller true med å vri konkurransen (konkurransevridnings-vilkåret).
- Støtten må være egnet til å påvirke samhandelen innen EØS-området (samhandelskriteriet).
I rapporten fra ALT advokatfirma er hovedfokuset å redegjøre for foretaksbegrepet i vilkår nr. 4 og problemstillinger knyttet til kommuners utøvelse av økonomisk virksomhet.
Rapporten kommer med flere anbefalinger til regulering og organisering av kommunal virksomhet i et marked, og KMD har oversendt rapporten til Kommunelovutvalget, som vil ta med seg anbefalingene inn i sitt arbeid.
Les rapporten her: Rapport kommunal virksomhet og statsstottereglene