Advokat Vibeke Resch-Knudsen og Jan Lunder Kommunikasjon tilbyr varslingstjenester for kommunalt eide selskaper.
Vi tilbyr oss å være varslingsmottaker for varslinger i kommunalt eide selskaper. Med varslingsmottak menes fysisk mottak av varslinger fra ansatte og ev. andre. Tjenesten innebærer rådgivning med hensyn til relevant bedriftsintern oppfølging og/eller andre relevante tiltak som følge av varslingen.
Vi bistår også med utarbeidelse av rutiner for varsling og skreddersydde etiske retningslinjer for selskapet. Dette fordi våre varslingstjenester forutsetter at selskapet har forankrede og godt kommuniserte rutiner og retningslinjer implementert i virksomheten.
Rutiner for varsling
Med utarbeidelse av rutiner for varsling menes utarbeidelse av skriftlige rutiner etter gjeldende regelverk om håndtering av varsling og varslingssaker. Det er da viktig å etablere og implementere rutiner tilpasset virksomheten, herunder:
- Avklare roller for håndtering av varslingskanalen
- Definere risiko og konkretisere hva varslingskanalen skal omfatte
- Utarbeide løsning som ivaretar personvernet og som forhindrer gjengjeldelse
I tillegg bør det gjennomføres opplæring av de ansatte for å bevisstgjøre dem om hva som anses som uønsket adferd i virksomheten samt personell som skal ivareta varslingsfunksjonen i virksomheten.
Etiske retningslinjer
Dette vil være beskrivelser av hva som opplagt er ulovlig/kritikkverdig og hva som etter bedriftens forhold er kritikkverdig og uetisk. Etiske retningslinjer, sammen med annet relevant regelverk, vil utgjøre plattformen for virksomhetens varslingsrutiner.
***
For mer informasjon kontakt Vibeke Resch-Knudsen: post@advokatvrk.no eller Jan Lunder: j-t-lun@online.no.